Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Korzystamy z dofinansowania WFOŚiGW w Olsztynie

Korzystamy z dofinansowania WFOŚiGW w Olsztynie

Od 20 IX 2019r na terenie szkoły realizowany jest projekt edukacyjny „Nie znikaj, czyli jak i dlaczego chronić bioróżnorodność” W dniu 2X 2019r.decyzją Rady Programowej Elbląskiego Centrum Edukacji Ekologicznej przyznane zostało naszej placówce dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie w wysokości1000zł z przeznaczeniem na zakup drzew, krzewów i krzewinek do ogrodu szkolnego. Całkowity koszt kwalifikowany projektu wynosi 1700zł.

Opis zadania:

Każdy gatunek to część naszego świata. Bohaterowie bajek z dzieciństwa- wilki, niedźwiedzie i inne- są dziś poważnie zagrożeni, wymierają. Krajobrazy oglądane jeszcze przez naszych dziadków- mokre łąki i torfowiska, kwitnące łanami storczyków i pełników, pola kolorowe od chabrów i kąkoli- niedługo znikną niemal zupełnie. Wiele gatunków znamy już tylko z obrazów, rycin, opisów, z powieści, wierszy czy pieśni. Obserwując te zmiany dochodzimy do wniosku, że zagrożona jest bioróżnorodność życia na Ziemi. Żaden organizm na Ziemi nie istnieje oddzielnie. Kiedy wymiera jeden gatunek, pociąga za sobą następne- takie, które się nim żywiły, które zapylał, których nasiona roznosił itp. Chcemy uświadomić młodym ludziom, że tylko ochrona pełnego zróżnicowania życia może być skuteczna, a częścią tej skomplikowanej sieci powiązań są również ludzie , którzy niszcząc inne gatunki, niszczą sami siebie. Realizując zadania projektowe wskażemy nie tylko na przyczyny i skutki znikania różnorodności biologicznej, ale też korzyści i formy ochrony. Podczas zajęć w ogrodzie pokażemy możliwości ochrony bioróżnorodności we własnym ogródku czy nawet balkonie projektując i zakładając miejsca przyjazne zwierzętom : wrzosowiska, rabaty z drzewami i trawami oraz innymi kwitnącymi roślinami zielnymi.

 

Zielonka Pasłęcka, 10.11.2019r.

Sprawozdanie merytoryczne z realizacji projektu

„ Nie znikaj, czyli jak i dlaczego chronić bioróżnorodność ” dofinansowanego przez WFOŚiGW w Olsztynie.

Projekt został zrealizowany w okresie od 20 września 2019r. do 10 listopada 2019r.

Skład zespołu zadaniowego: uczniowie klasy V i VII.

Opiekunowie: mgr Mariola Nowicka, mgr Monika Kostyra.

Cele projektu:

  • Zwrócenie uwagi na uzależnienie człowieka od środowiska naturalnego;
  • Uświadomienie istnienia sieci powiązań pomiędzy żywymi organizmami;
  • Uświadomienie znaczenia różnorodności biologicznej w kontekście wykorzystania roślin w medycynie i ziołolecznictwie;
  • Ukazanie różnorodności świata zwierzęcego i jego zagrożeń oraz własnego wpływu na niszczenie lub ochronę przyrody;
  •  Ukazanie możliwości i ochrony bioróżnorodności we własnym ogródku czy nawet balkonie, zapoznanie z różnorodnością flory i fauny ekosystemów łąki i lasu oraz skutki niewłaściwego gospodarowania tymi zasobami.
  • Opis przebiegu realizacji projektu edukacyjnego:

Podczas pierwszego spotkania nastąpił podział pracy oraz zostały wyznaczone terminy kolejnych przedsięwzięć. W ramach projektu zostały przeprowadzone zajęcia edukacyjne poruszające zagadnienie bioróżnorodności w przyrodzie. W oparciu o zdobytą wiedzę, uczniowie wykonali plakaty ukazujące różnorodność gatunkową oraz zależności między nimi w obrębie różnych typów ekosystemów.

Kolejnym etapem projektu były zajęcia terenowe w pobliskim lesie, na temat: „ Ekosystem lasu i łąki oraz skutki niewłaściwej  gospodarki zasobami lasu i łąki”. Po zajęciach w terenie, dzięki przychylności Koła Łowieckiego „ Bóbr” w Pasłęku, zostały przeprowadzone zajęcia warsztatowe na terenie leśniczówki „ Brzozówka”. Podczas warsztatów uczniowie realizowali ćwiczenia dotyczące następujących zagadnień:

  • bioróżnorodność lasu i łąki oraz jej rola w ekosystemach;
  • dlaczego bioróżnorodność zanika;
  • jakie są skutki działalności człowieka w najbliższym ekosystemie lasu i łąki.

Uczniowie rozwiązywali proste ćwiczenia mające na celu uświadomienie sobie, jak duże znaczenie ma różnorodność, zarówno wśród ludzi jak i w całej przyrodzie. Jednym z ćwiczeń była drama, dzieci wcielały się w role różnych organizmów flory i fauny, takich jak: dęby, nietoperze, jaskółki, wilki oraz niedźwiedzie a następnie przemawiały do ludzi, niosąc przesłanie, które miało potwierdzić potrzebę ochrony tych organizmów, jednocześnie podkreślając niezastąpioną rolę w ekosystemach. Wędrując leśnymi ścieżkami w poszukiwaniu leczniczych roślin, uczniowie poznali tajniki ziołolecznictwa

Podczas zajęć praktycznych, uczniowie projektowali domki dla owadów a następnie je wykonywali. Dzieci wypełniały  wnętrza korpusów domków zebraną trzciną, mchem, opadłymi liśćmi oraz rolkami po papierze toaletowym ( pomoc rodziców uczniów podczas wykonywania korpusu domków). Uczniowie zaprojektowali również szkolne rabaty i tabliczki informacyjne o danym gatunku rośliny ( pomoc rodziców w wykonaniu), jak również dokonali nasadzeń przyszkolnych rabat, usprawniając umiejętności pielęgnacji roślin.

Ostatnim etapem było umieszczenie domków i tabliczek informacyjnych na rabatach w ogródku szkolnym.

Refleksje po zrealizowaniu projektu:

 W ramach realizacji projektu „ Nie znikaj, czyli jak i dlaczego chronić bioróżnorodność”, uczniowie mieli możliwość głębiej poznać i zrozumieć zagadnienie bioróżnorodności. Są to pomocne informacje w nauce przedmiotów przyrodniczych, jak również w życiu codziennym. Ponadto, uczniowie realizując projekt mieli możliwość sprawdzenia swoich praktycznych umiejętności. Przygotowując plakaty mogli także zaprezentować swoje zdolności artystyczne. Zakładane w projekcie cele i efekty ekologiczne zostały osiągnięte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2019-10-23 12:22:09
Data edycji: 2019-11-17 18:32:31
Ilość wyświetleń: 1133

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej